sierpnia 05, 2017

KSIĄŻKI - BALENCIAGA, YSL, DIOR


Dzisiaj przedstawiam Wam trzy pozycje biograficzne projektantów mody haute couture. Na celowniku Yves Saint Laurent, Christian Dior i  mistrz Cristobal Balenciaga. Zapraszam!




"Yves Saint Laurent" Laurence Benaim


Projektanci mody, Biografie, Inspirujące książki, Dior, Balenciaga, Yves saint laurent, biografia, autobiografia, dior i ja, mistrz nas wszystkich, książka, o modzie, o projektantach, projektant mody, haute couture, historia, historia mody,

Zacznę od tej pozycji, ponieważ mam względem niej mieszane uczucia. Jest napisana bardzo poetycko. Benaim pisze w sposób malowniczy, nastrojowy, czasem dramatyczny. Niestety nie przepadam za tak długimi opisami. Wolę luźniejszą i konkretniejszą formę. 

Książka jest jednak bardzo ciekawa. Opisuje w sposób szczegółowy historię Yves'a już od młodzieńczych lat. Przewija się przez nią wiele postaci z bliskiego otoczenia projektanta. Autor porusza wiele prywatnych kwestii z życia artysty oraz opisuje, co miało wpływ na kształt prac Yves'a.

Książka dla lubiących szczegółowy, poetycki styl. Dla lubiących zwięźlejszą formę polecam film "Yves Saint Laurent (2014)", reżyserii Jalil Lespert. Trailer możecie zobaczyć tutaj.

Projektanci mody, Biografie, Inspirujące książki, Dior, Balenciaga, Yves saint laurent, biografia, autobiografia, dior i ja, mistrz nas wszystkich, książka, o modzie, o projektantach, projektant mody, haute couture, historia, historia mody,

źródło zdjęć:
http://gentlemanschoice.pl; skąpiec.pl; numero.com/; http://www.purepeople.com/;

"Cristóbal Balenciaga. Mistrz nas wszystkich" - Mary Blume


Projektanci mody, Biografie, Inspirujące książki, Dior, Balenciaga, Yves saint laurent, biografia, autobiografia, dior i ja, mistrz nas wszystkich, książka, o modzie, o projektantach, projektant mody, haute couture, historia, historia mody,


Mój faworyt! Świetnie napisana biografia - lekkie pióro, ciekawe historie z pierwszej ręki, anegdotki!
Polecam gorąco! Mary Blume opisuje historię projektanta od jego pierwszych poczynań, łącznie ze sławną historią pierwszej sukienki. Autorka przytacza wypowiedzi bliskich współpracowników projektanta, np. wieloletniej vendeuse, pracującej u Balenciagi od początku działania sklepu w Paryżu.

W historii odnajdziemy inne sławne nazwiska, np. Diora czy Givenchy, wieloletniego przyjaciela Balenciagi. Poznamy prawa rządzące domami mody haute couture, dowiemy się, jakie nastroje panowały między vendeuse, przeczytamy o tym, jak wielcy projektanci radzili sobie w czasach wojny. Twórcza praca Balenciagi jest piękne osadzone i przedstawiona w realiach historycznych.

Czyta się szybciutko (czasem aż za!), z przyjemnością, w sposób niezwykle inspirujący i pobudzający. W książce znajdują się również dobrej jakości fotografie prac artysty i jego samego.

Odsyłam Was też do fajnego artykułu na temat Balenciagi  - dla tych, co lubią wiedzieć szybko i w skrócie ;)

źródło fotografii:
http://fashion50plus.pl; http://fashionpost.pl; empik.com; http://www.onpedder.com

"Dior i ja. Autobiografia" Christian Dior


Projektanci mody, Biografie, Inspirujące książki, Dior, Balenciaga, Yves saint laurent, biografia, autobiografia, dior i ja, mistrz nas wszystkich, książka, o modzie, o projektantach, projektant mody, haute couture, historia, historia mody,


Szczerze i z bólem serca muszę się Wam przyznać, że nie przebrnęłam przez tę książkę. Naprawdę próbowałam! Kilka razy się do niej przymierzałam. Miałam nadzieję, że w końcu złapiemy wspólną płaszczyznę, ale niestety nie.

Jak dla mnie książka jest po prostu przeraźliwie nudna i rozwlekła. Autor bardziej piszę o tym, co mieszka w jego wnętrzu niż prezentuje biografię swojego życiu, czy dorobku.  "Dior" czyli marka i "ja" czyli osoba, która za tym stoi jest ciekawym sposobem na przedstawienie własnej biografii, niestety w tym wypadku nietrafionym. 

źródło zdjęć:
rador.ro; http://www.expofashionmagazine.com; empik.com; http://blog.perfumy-perfumeria.pl;

Już wkrótce kolejne pozycje! :) Śledźcie (subskrybuj w górnym rogu strony) na bieżąco i podsyłajcie swoje propozycje.